
Je bent leider en/of teamouder van een jeugdteam, maar
- bij wie moet ik zijn voor wat?
- waar staan de spullen?
- wanneer trainen we etc.?
Met deze pagina geven wij jullie duidelijkheid over deze vragen. En als je vraag daarmee niet beantwoord is, dan horen we dat graag via een e-mail aan SKV-coördinatoren.
Snel naar:
Waarom er teamouders zijn:
- Om onze trainers/coaches een beetje uit de wind te houden en ze te kunnen laten focussen op de trainingen en wedstrijden is de teamouder ervoor om de regelzaken bij het team te organiseren en voetbalouders bij het team te betrekken.
- De teamouder is namens het elftal het aanspreekpunt voor SKV (de groepcoordinator) en omgekeerd kan de teamouder met zaken die binnen het team spelen naar SKV komen. Kortom de teamouder is de verbindingspersoon tussen het team en SKV.
Een teamouder coördineert de volgende taken,( wie voert welke taak uit):
- Verschillende schema’s maken voor scheidsrechter (half veld), grensrechter (heel veld), wasbeurten en rijden naar uitwedstrijden
- In afstemming met de trainer/coach vóór elke wedstrijd de digitale spelerspassen invoeren in de wedstrijdzaken-app
- Betrokkenheid ouders stimuleren, inzet van alle ouders bij aanwezigheid , vervoer, vlaggen en andere taken rond het team(elftal)
- Aanspreekpunt van het team en de ouders.
- Aandacht voor zieken, geblesseerden en afwezigen uit het team
- Verzorgen van drinken tijdens de rust en/of na de wedstrijden
- Schoon achterlaten van de kleedkamer na een wedstrijd
- Bewaken sfeer in het elftal
- Eventueel (laten) organiseren van sociale evenementen voor het team
- Trainen/coachen over (laten) nemen als trainer/coach afwezig is
Tips voor teamouder
- Maak een app-groep aan voor de ouders, en bij oudere leeftijdsklassen ook één voor de spelers/speelsters
- Spreek met de trainer/coach en andere teambegeleiders af wie zorg draagt voor de KNVB wedstrijdzaken-app
- Voor deze app moet je in het bezit zijn van een KNVB account. Voor meer details, ga naar Wedstrijdzaken
- Installeer de voetbal.nl app op je telefoon voor informatie over het team (programma, uitslagen, standen)
- Maak de rij-, was- en vlagschema's voor de najaarscompetitie (of voorjaarscompetitie) in één keer, daarbij rekeninghoudend met diverse randvoorwaarden (bezit van auto en/of rijbewijs, kennis & kunde, algehele beschikbaarheid van ouders)
- Maak ouders zelf verantwoordelijk voor wisselen van beurten
- Maak spelers/speelsters zelf verantwoordelijk voor het schoon achterlaten van kleedkamers (corvee-beurten)
- Houd oog voor sociale interacties binnen het team (na afloop wedstrijd samen iets drinken, een sociale activiteit gedurende het seizoen, etc.)
Voetbalouders
Elk weekend staan ze langs de lijn: voetbalouders!
Als voetbalouder staat u achter uw zoon of dochter. Tijdens de wedstrijd moedigt u het team van uw kind aan, zonder de sportiviteit uit het oog te verliezen. Als voetbalouder zorgt u ervoor dat uw kind veilig en op tijd bij (uit)wedstrijden aanwezig is. Als voetbalouder bent u betrokken bij uw kind, zijn of haar elftal en de vereniging.
Vrijwilligers
SKV kan niet bestaan zonder enthousiaste vrijwilligers. Van de voorzitter tot de teamouder: allemaal zetten zij zich in hun vrije tijd in voor de vereniging. Zo kan ook uw kind doen wat hij of zij het liefste doet: voetballen! Maar ook u als voetbalouder kunt wat voor het team of de vereniging doen, bijvoorbeeld een keer rijden naar een uitwedstrijd. Of u helpt een handje in de kantine of bij een toernooitje. Kleine moeite, groot plezier! Want ook u kunt plezier en nieuwe vrienden maken op de vereniging. Net als uw kind. Meer informatie vind je op: Vrijwilligers-vragen
Naar boven
Speelschema seizoen 2022 - 2023:
Jeugd O13 - O19 (Cat.B)
- Bekerwedstrijden: 03/09/2022, 10/09/2022, 17/09/2022
- Start najaarscompetitie: 24/09/2022
- Winterstop (laatste wedstrijd): 17/12/2022 (= Inhaal/Beker)
- Start voorjaarscompetitie: 28/01/2023
- Zomerstop (laatste wedstrijd): 20/05/2023 (daarna nog evt. Inhaal)
Meiden MO13 t/m MO20
- Bekerwedstrijden: GEEN
- Competitie in 4 fases (na fases 1 en 2 her-indeling mogelijk)
- Fase 1 bevat 6 wedstrijden: 03/09/2022 t/m 15/10/2022
- Fase 2 bevat 7 wedstrijden: 29/10/2022 t/m 17/12/2022
- Fase 3 bevat wedstrijden: 21/01/2023 t/m 27/05/2023
- Fase 4 is eindtoernooi voor alle teams van Fase 3: 10/06/2023
<aanvullen met link naar video KNVB over nieuwe opzet met 3 fasen>
Jeugd O7 t/m O12
- Bekerwedstrijden: GEEN
- Competitie in 4 fases (na elk fase volgt een herindeling)
- Fase 1 bevat 5 wedstrijden: 03/09/2022 t/m 08/10/2022
- Fase 2 bevat 7 wedstrijden: 29/10/2022 t/m 10/12/2022
- Fase 3 bevat 6 wedstrijden: 21/01/2023 t/m 18/03/2023
- Fase 4 bevat 7 wedstrijden: 25/03/2023 t/m 27/05/2023
Naar boven
Materialen:
Materialen voor de trainingen (ballen, pionnen, hesjes) zijn beschikbaar in twee materiaalhokken.
- De teams met eigen rolcontainers kunnen deze ophalen en opbergen in het materiaalhok op de korfbalstrook
- De overige teams kunnen materialen gebruiken uit het hok op de noordwest hoek van de kleedkamers.
Beide hokken zijn normaliter op slot. De trainers/coaches kunnen een sleutel op bruikleen krijgen via materiaalman Herman van Mersbergen. Herman is vrijwel dagelijks aanwezig op SKV (vanaf ~17uur).
NB. Zet na afloop van trainingen en wedstrijden de doeltjes terug waar ze horen!
Kleding
- Presentatiepak. Alle jeugdige spelers en speelsters van SKV krijgen een mooi presentatiepak. Dit pak is op bruikleen en er geldt een borgbedrag van 25 euro. De contactpersoon is Wilda Jochems (wildajochems@live.nl)
- Teamtas. Elk team krijgt bij de start van het seizoen een teamtas met wedstrijdkleding, te weten broeken, shirts en sokken, voor 1 keep(st)er en alle veldspelers. De teambegeleiders zijn verantwoordelijk voor de inhoud van deze tas en leveren deze tas aan het eind van het seizoen weer in. Er geldt geen borg maar bij vermissing of beschadiging worden de kosten op het team verhaald. De contactpersoon is Wilda Jochems
- Ruilen. Er is geen regulier tijdstip om kleding te ruilen. Je kunt rechtstreeks e-mail contact opnemen met Wilda Jochems waarin je aangeeft:
- Presentatiepak: Naam van de speler/speelster en de gewenste maat
- Wedstrijdkleding: Naam van het team en de gewenste maten van betreffende shirts, broeken, en/of sokken.
- Wilda Jochems zal daarna spoedig reageren om een tijdstip af te spreken.
Trainingsschema
Voor alle teams van SKV is er een trainingsmogelijkheid op de velden. Het schema is hier te raadplegen.
- NB. Op de team-pagina's staan vaak ook de trainingstijden weergegeven maar die lopen soms niet synchroon met het meest recente trainingsschema. Het schema is leidend en check daarbij de versie-datum die rechtsboven vermeld staat
Naar boven
Clubhuis
Het clubhuis is volledig afhankelijk van vrijwilligers en ook de clubhuiscommissie bestaat uit vrijwilligers.
Clubhuis:
- Allereerst: Het clubhuis is volledig afhankelijk van vrijwilligers en ook de clubhuiscommissie zijn vrijwilligers.
Het clubhuis is voor de leden van SKV. Het is mooi dat teams er gebruik van maken voor (wedstrijd)besprekingen, vieren van successen en het bouwen aan teamspirit.
Mocht je een algemene vraag aan de clubhuiscommissie hebben (bijvoorbeeld omdat je graag wilt helpen met bardiensten of ideeën (en uitvoeren dan ook natuurlijk) over inrichting/opstelling of andere prangende zaken dan kun je ons bereiken via:
clubhuiscommissie@skv-wageningen.nl
Voor vragen over reserveren van het clubhuis (en terras) kun je ook mailen naar:
dbos@dela.org of bellen 0653546554 (Dirk).
Op (speel)zaterdagen is het clubhuis rond 8.00 uur open.
Om het gebruik van het clubhuis in goede banen te leiden is het van belang om hier toch enige structuur in aan te brengen.
Wil je een ruimte doordeweeks gebruiken, check dan of deze vrij is en reserveer deze ruimte dan.
Dit kan de bestuurskamer, wedstrijdsecretariaat of bij een grote bijeenkomst de centrale ruimte zijn.
Bij besprekingen tbv SKV is thee/koffie gratis beschikbaar. Wel graag een notitie voor de aantallen hiervan en welke afdeling het betreft (bv bestuur, technische zaken, wedstrijdzaken etc).
Misschien ten overvloede: het zelf meenemen van drinken voor het hele team om te gebruiken in het clubhuis op het terras of kleedkamer is niet toegestaan. Voor consumptie-afspraken mbt speciale teamgelegenheden is met ons zeker te overleggen.
Op wedstrijddagen is overdag geen reservering van een ruimte mogelijk. Wedstrijdbesprekingen kunnen in de bestuurskamer of andere ruimte wanneer deze op dat moment vrij is.
Vaak zien we dat aan het einde van het seizoen er een teamafsluiting plaats vindt in het clubhuis.
Graag dit 2 weken voor de desbetreffende datum aanvragen en vastleggen in verband met de barbezetting en het misschien moeten combineren van meerdere teams tegelijk in het clubhuis of terras.
Consumpties kunnen tegen een aangepast tarief worden afgenomen wanneer het een speciale teamactiviteit betreft.
Het clubhuis heeft de beschikking over:
Smart-TV waar een laptop op aangesloten kan worden
Beamer, handmicrofoon en geluidsversterking voor binnen en buiten.
Gasbarbeque
De Clubhuiscommissie.
Naar boven
Wedstrijdzaken.nl app:
Voor elke beker en competitie-wedstrijd worden de spelerspassen gecontroleerd, en dat gebeurt sinds enkele jaren digitaal.
- De teambegeleiding dient voorafgaand aan de wedstrijd de deelnemende spelers/speelsters in te voeren in de KNVB wedstrijdzaken app (meer details op deze KNVB assist website).
- De official (=scheidsrechter of spelbegeleider) controleert de ingevoerde spelerspassen (op het veld of in de kleedkamer) en geeft haar/zijn akkoord in de wedstrijdzaken-app
- Na afloop van de wedstrijd vult de official het digitale wedstrijdverslag in. Naast de uitslag kunnen ook andere details zoals gele of rode kaarten worden ingevuld.
- Tenslotte verwerkt de KNVB het digitale wedstrijdverslag en wordt de uitslag o.a. zichtbaar via de voetbal.nl app en ook de team-pagina op de SKV website.
Om toegang tot de wedstrijdzaken.nl app moeten de teambegeleiders lid zijn bij de KNVB.
- Zij moeten zich hiervoor aanmelden via de SKV website (aanmelden) en bij reden aanmelding in te vullen : functie + team
- Bij functie kan je bijv invullen:
- [1] trainer, [2] trainer/coach, [3] coach, [4] teamouder, [5] ass trainer, [6] ass trainer coach.
- SKV maakt hen dan (kosteloos) KNVB lid. Echter, SKV betaalt de KNVB wel voor dit lidmaatschap.
- Daarom per team max 2 personen aanmelden!
Uitleg over de functionaliteiten van de wedstrijdzaken app is te vinden op: mobiel digitaal wedstrijdformulier
Naar boven
Wedstrijd aanvraag & wijzigingen
Oefenwedstrijden
Het spelen van oefenwedstrijden is vaak onderdeel van de voorbereiding op het najaars- en/of het voorjaarsseizoen. Het is aan de teamleiding om hier zelf het initiatief in te nemen, waaronder het aanvragen bij SKV van een oefenwedstrijd bij SKV(!) op zaterdag of door de week. Indien je een oefenwedstrijd bij een andere vereniging gaat spelen, dan hoort de Technische Commissie dit ook graag (eenvoudig via een email).
Let op: wedstrijden tijdens trainingsavonden zo veel als mogelijk op het “eigen” trainingsmoment, en kan alleen in overleg met de teams die dan gelijktijdig trainen, deze mogen niet de dupe worden van de wedstrijd. Competitiewedstrijden vallen hier buiten en moeten doorgang vinden zoals ook de Beltona competitie O 21 jaar. Dan moeten er helaas trainingen uit gaan vallen. Zoals hierboven reeds aangegeven kan het aanvragen van een oefenwedstrijd direct per e-mail aan SKV en hoeft niet eerst naar de groepscoördinator.
Snipperdag (uitstel) - let op! Dit geldt nu alleen voor JO teams
Voor het aanvragen van een snipperdag geldt een uiterste datum van 1 maart 2023 (zaterdagvoetbal). Hieronder staat alle specifieke informatie vermeld. Voor vrijwel alle SKV teams geldt er per seizoen per team maximaal voor één wedstrijd een snipperdag aangevraagd kan worden. Deze aanvragen worden in de periode van start competitie tot en met het eerste volledige weekend van de maand maart verleend voor wedstrijden die in die periode zijn vastgesteld. Het is niet mogelijk een snipperdag aan te vragen voor een bekerwedstrijd.
Een snipperdagverzoek moet uiterlijk op dinsdag 12.00 uur bij het betreffende district binnen zijn. Na de aanvraag krijgen alle betrokkenen via de wedstrijdwijzigingen een bericht van de verplaatsing. Het in onderling overleg verplaatsen van een wedstrijd telt niet mee als snipperdag.
Wedstrijd verplaatsen (tijd en/of plaats)
Voor clubs is het mogelijk om wedstrijden te verplaatsen. Naast het verplaatsen van de datum en/of tijd kunnen de wedstrijden ook verplaatst worden naar het terrein van de tegenstander.
Verenigingen kunnen zowel in de categorie A als de categorie B tot acht dagen voor de wedstrijd via de accommodatiebezetting van Sportlink eenzijdig de aanvangstijd aanpassen. Dit geldt voor alle wedstrijden in de categorie A, met uitzondering van de standaardteams heren en vrouwen tot en met de eerste klasse, en alle divisiewedstrijden in het jeugdvoetbal. Alle betrokkenen krijgen achteraf via de wedstrijdwijzigingen bericht. Is de termijn korter dan acht dagen, dan kan een wedstrijd alleen worden verplaatst in onderling overleg en met goedvinden van de competitieleider.
- Categorie A. Wedstrijden in de categorie A mogen verplaatst worden indien beide partijen hiermee akkoord gaan. De wedstrijd moet uiterlijk twee weken na de oorspronkelijke datum gespeeld worden. Alle nog te spelen wedstrijden zijn uiterlijk 1 mei gespeeld. Hierna is verplaatsen naar een latere datum niet meer mogelijk.
- Let op: Voor het verplaatsen van wedstrijden van standaardteams geldt een andere regeling. Het verzoek tot verplaatsen van een wedstrijd naar een latere datum dan de oorspronkelijk vastgestelde datum voor standaardteams kan toegestaan zijn onder de volgende voorwaarden:
-
- Beide verenigingen dienen schriftelijk akkoord te gaan en dit te melden bij de KNVB;
- De wedstrijd moet uiterlijk gespeeld zijn vóór de eerstkomende speelronde;
- De wedstrijdwijziging moet uiterlijk 3 dagen voor aanvang van de wedstrijd bij de KNVB zijn doorgegeven; en.
- Na 1 mei is verplaatsen naar een latere datum niet meer mogelijk.
-
- Indien voldaan is aan bovenstaande voorwaarden dan heeft de medewerker wedstrijdzaken nog altijd het recht om het verzoek, bijvoorbeeld vanwege een eerlijk competitieverloop af te wijzen. Denk hierbij aan, het eventueel kunnen behalen van een periodetitel of de mogelijkheid om een wedstrijd van een inhaalprogramma af te halen ten behoeve van een volledig programma.
- Categorie B. Wedstrijden die vastgesteld staan in de periode van 24 september t/m 31 december 2022 mogen in onderling overleg verplaatst worden, maar moeten uiterlijk 31 januari 2023 gespeeld zijn. Wedstrijden die vastgesteld staan in de periode van 1 januari t/m 1 juni 2023 mogen in onderling overleg verplaatst worden, maar moeten gespeeld zijn vóór 22 juni 2023. De onderlinge afspraak moet zijn gemaakt vóór de oorspronkelijke speeldagdatum.
- Het is ook mogelijk om wedstrijden in Sportlink Club zonder tussenkomst van de KNVB te verplaatsen naar het terrein van de tegenstander!
Digitaal verplaatsen van wedstrijden
Het is mogelijk om wedstrijden digitaal te verplaatsen. Ook is het mogelijk om wedstrijden te verplaatsen naar zogenaamde inhaalweekenden. Wedstrijden kunnen worden aangepast zodra ze definitief door de KNVB zijn vastgesteld. Dat is ongeveer drie weken voorafgaand aan de wedstrijddag. De in Sportlink Club roze gekleurde wedstrijden kunnen dus niet worden aangepast. De KNVB streeft er naar om de wedstrijden zo snel mogelijk vrij te geven.
Naar boven
Dispensatie regels per team
- Teams die 6-6 spelen: 1 per team
- Teams die 8-8 spelen: 2 per team
- Teams die 11-11 spelen: 3 per team
- Meisjes mogen in een gemengd team 1 jaar ouder zijn behalve bij de O9/O8/O7
Naar boven
Spelregelbewijs
- Een spelregelbewijs voor alle jeugdspelers in Nederland heeft een positief effect. Eén van de allerbelangrijkste? Het kennen van de regels zorgt voor een sportiever spel.
- Met ingang van het seizoen 2014/’15 zijn spelers uit 1998 verplicht het spelregelbewijs te halen. Elk seizoen komt er een nieuw geboortejaar bij. Het maakt voetballers namelijk van jongs af aan vertrouwd met de regels en geeft hen meer inzicht in – én begrip voor – de beslissingen van de scheidsrechter.
- Per 1 september 2022 dienen alle spelers en speelsters uit 2005 (en ouder) het spelregelbewijs behaald te hebben.
Het behalen van je spelregelbewijs:
- De KNVB heeft daarom een website Voetbalmasterz in het leven geroepen.
- Een flitsende site die junioren op een speelse, maar vooral ook op een duidelijke manier voorbereidt op het kunnen behalen van het spelregelbewijs.
- Zo zijn er veel oefenmogelijkheden en is er uitleg over de regels en over spelsituaties. Beide aan de hand van aansprekende voorbeelden, vaak uit het topvoetbal.
- Om het spelregelbewijs te halen, log je in met je KNVB account via de website van Voetbalmasterz.
- Heb je nog geen KNVB account? Via Voetbalmasterz kun je je registreren om een account aan te maken.
- Kom je er zelf niet uit en heb je vragen, dan graag contact opnemen met de TC per e-mail naar Technische Commissie SKV
Naar boven
Scheidsrechter
De afdeling arbitrage van de KNVB zorgt voor kwalitatief goede arbitrage in de A-categorie. De KNVB stelt officials aan bij deze wedstrijden. Daarnaast wil de KNVB graag helpen de kwaliteit van arbitrage in de B-categorie te verbeteren. (onderscheid tussen A en B categorie).
- Dit betekent dat SKV een scheidsrechter regelt voor alle thuiswedstrijden van de B-categorie (>80%) die op een heel veld plaatsvinden.
- Voor de wedstrijden op een half veld (6x6, 7x7, 8x8) dient het team zelf een scheidsrechter of spelbegeleider te regelen.
NB. Op basis van belangstelling organiseert SKV regelmatig een basiscursus "clubscheidsrechter" op haar lokatie. Als je zelf interesse hebt of je wilt iemand nomineren, neem dan contact op met de SKV scheidsrechtercoordinator Dirk Bos. (Kijk voor alle informatie over de KNVB scheidsrechter opleidingen op haar website)
Grensrechter
Voor alle wedstrijden op een heel veld dient het team zelf een grensrechter ("vlagger") te regelen. Deze persoon dient op de hoogte te zijn van de belangrijkste spelregels. Bij elke seizoensstart organiseert SKV een instructie-avond voor ouders en vrijwilligers:
* in 2020 vond deze plaats op donderdag 17 september.
* in 2022 wordt de datum binnenkort bekend gemaakt.
Deelname is gratis maar aanmelden is verplicht en kan via de volgende website
vlag-instructie
Naar boven
Info Teamindeling:
Meten is Weten!
In de SKV Voetbalacademie staat opleiden van onze jeugd centraal, onze trainers zijn continue bezig om onze jeugd beter te laten voetballen met aandacht voor de technische en tactische ontwikkeling van de speler en die van het team.
Bij SKV zijn de scouts, in samenwerking en in overleg met de coördinatoren en trainers, het gehele seizoen bezig om de progressie en prestaties van de speelsters en spelers te volgen en vast te leggen. In de winterstop volgt het eerste evaluatie moment om vervolgens in het voorjaar een evenwichtige teamindeling voor te bereiden.
Onze scouts zien veel wedstrijden om zodoende tot een evenwichtige beoordeling van spelers en speelsters te komen. Onze opzet is om een aantal jeugdspelers, volgens een lijst van het scoutingsteam en coördinatoren, na de winterstop tot het einde van het seizoen een aantal keren mee te laten trainen met een hoger team zodat alle trainers een goed inzicht krijgen. Maar ook de speler zijn uitdagingen ziet en heeft. De speler wordt hiervoor uitgenodigd. In de maand april volgt een afstemming over de team indeling van het nieuwe seizoen. Alle informatie staat in het speler volgsysteem , een prima instrument om ons te helpen met een goede en evenwichtige team indeling. Mocht je hierover extra informatie willen neem dan gerust contact op met de voetbaltechnisch manager van SKV via e-mail technischecommissie@skv-wageningen.nl
Naar boven
Handige websites:
Naar boven